Affärsplan

För att starta eget gäller det att först och främst att ha en affärsidé som är speciell och unik för omgivningen så att din idé får stor genomslagskraft. Oftast så är det något som reda finns som du har helt enkel gjort om till ditt eget. Fast det ultimata är att komma på en affärsidé på en vara eller tjänst som inte finns men som det är stort behov av.
När du väl har en affärsidé så gäller det bara att se till att den blir genomförd också. Då gäller det att lägga upp en affärsplan.
En sammanfattning
Historia, Mission/Vision – Hur kom du fram till denna produkt eller tjänst. Skapa en berättelse som du kan plocka fram när andra undrar vem är du och hur kom du fram till det du gör.
Vem är du?
Hur ser marknaden ut – vilka är dina kunder? hur når du dem? hur ser kundernas mönster ut? storlek på marknaden, hur stor del vi du ta?
Din försäljningsstrategi
Hur ser din prissättning och dina marginaler?
Gör en SWOT – analys
Denna affärsplan ligger till grund för dig till det arbete som måste genomföra och så vet du vart du ska lägga ditt fokus för genomföra ett sådant koncept. Sedan gäller det att du håller dig till din plan och inte gå utanför. För då är risken att du tappar fokus och tappar lusten för att genomföra din idé.
Har du en idé som är unik så får du räkna med att det tar lite längre tid att genomföra. Dessutom så är det mycket mer osäkert hur väl idén slår genom. Så det gäller att vara försiktig.

Tips!

Här är några tips på vad du ska tänka på när du går från idé till företag.

Beskriv skillnaden mellan din produkt eller tjänst gentemot dina konkurrenters produkter och tjänster. Du ska beskriva vad det är som gör din produkt eller tjänst så speciell och skiljer sig från mängden.
Leta fram ett problem som din produkt eller tjänst kan lösa för kunderna. Som till exempel kan det förkorta tiden det tar att göra något? Kan den göra något mer spännande eller mer funktionell? Om din produkt eller tjänst inte löser något problem. Varför ska då kunden köpa eller använda den och spendera pengar på den?
Se till att använda starka och tydliga ord. Det är viktigt att du hittar de exakta rätta orden och fokusera på en beskrivning som får igång kundens fantasi.
Gör din läxa! Kolla runt och se om tjänsten eller produkten finns redan på marknaden. Det kan visa sig att din idé kanske inte är så unik som du tror.
Gör din läxa igen! Det kan vara så att någon annan har löst problemet som du tänker lösa men har gjort det på ett annat sätt. Det gäller att bestämma och analysera dina konkurrenter.
Definiera din kundkrets. Vilka är de personerna som är villiga att betala för din tjänst eller produkt? Hur ska du göra för att locka dem till dig?
Vilka resurser behövs. Vad är det som krävs för att du ska komma igång? Kan du tillverka den själv? Behöver du en webbsida, e-handel eller dylikt? Kan du fixa uppstarten själv? Se över alla behov som kan tänkas uppstå och hur löser du dem i så fall.
Bygg en prototyp. Oavsett som du erbjuder kunden en helt ny produkt eller tjänst, så är det viktigt att göra en prototyp och se om den fungerar. Blir dessutom lättare att sälja in hos kunderna.